Oscari kandidaat Hollandist: „Paradiisi süit“

FOTO: PÖFF

 „Paradiisi süit“ viib uudistena edastatava statistika inimlikule tasandile. 

„Paradiisi süit“ on lugu piiridest, täpsemalt nende ületamisest nii vaimselt kui ka füüsiliselt. Hollandlasest stsenarist ja režissöör Joost van Ginkel ei ava inimkaubanduse ja immigratsiooni problemaatikat vaatajale pelgalt jälgimiseks, vaid sunnib kogema selles peituvate elude kibedat maiku.

Kuigi režissööri otsus kujutada tänapäeva Euroopa sotsiaalpoliitilist olukorda ei ole midagi ennenägematut, muutub film märkimisväärseks just oma halastamatult emotsionaalse probleemikäsitluse tõttu. Ginkel on köitnud filmi läbivalt karget realismi selle sündmusi julma otsekohesusega esitades. Lisaks võimendab režissöör süžee haaravust kuue vastandliku tegelaskujuga, kelle elulood vaataja empaatiatunde igast küljest teravalt läbistavad.

Filmi noorim karakter on Lukas. Laps, kelle elu ainsaks eesmärgiks näib olevat realiseerida oma isa Stigi unistus pälvida oma musikaalsusega geeniuse au ja hiilgus. Kuulsusejanu on tunnuslik ka Sofias elavale teismelisele tüdrukule Jenyale, kes välismaal modellikarjääri tehes satub sadistliku kupeldaja Ivica lõksu. Noor Jenya on üks paljudest Ivica ohvritest. Inimkupeldaja kuriteod muudavad kannatajateks ka õena töötava ning kättemaksu nimel elava Seka ja roosikasvatuses rügava illegaalse immigrandi Yaya.

Ginkel on ehitanud filmi narratiivi üles sarnaselt tuntud draamafilmiga „Kokkupõrge“ („Crash“, 2004). Süžee hargnemise asemel on selliste lahenduste puhul tegemist justkui erinevate lugude koondumisega tervikuks. Siiski kulgeb „Paradiisi süit“ läbi kuue inimese traagilise eluraja viisil, mis ei lase end liialt ennatlikult ära arvata. Filmi nüansseeritud süžeeliin on ilmselt ka üks peamisi põhjusi, miks „Paradiisi süidile“ avaneb tänavu võimalus kandideerida Hollandi lipu all parima võõrkeelse filmi Oscarile.

Loo kandev idee inimsaatusest, mis viskab saabudes kaikaid kodaratesse vaid selleks, et meid õigele teele juhatada, kõlab petlikult trööstiva meelelahutusena. Elu keerukusele ei tasu antud filmist lohutust otsida. „Paradiisi süit“ taotleb eeskätt traagilist tõepärasust ebaõiglusest, mis meid igapäevaselt ümbritseb.

Pileteid filmile saab osta SIIT.

Vaata ka teisi Postimehe Põhivõistlusprogrammi filme SIIT.

„Paradiisi süit“ („The Paradise Suite“). Stsenarist ja režissöör: Joost  van Ginkel. Operaator: Andréas Lennartsson. Kunstnik: Gerard Loomans. Muusika: Alexander Doychev; Bram Meindersma. Monteerijad: Teun Rietveld; Bob Soetekouw; Joost van Ginkel; Wouter van Luijn. Produtsent: Jeroen Beker. Osades: Erik Adelöw; Steven Aqboda; Dragan Bakema; Emmanuel Boafo ja Reinout Bussemaker. Tootja: Bastide Films. Holland, Bulgaaria, Rootsi, 2015, 123 min.

Tagasi üles